Monday, August 10, 2015

Fit genoeg om te vliegen?

Miljarden van ons reizen jaarlijks per vliegtuig, toch zijn we allemaal individuen met onze eigen specifieke behoeften, waaronder ook een hele serie medische condities. Alle luchtvaartmaatschappijen houden er andere richtlijnen op na wat dit aangaat. Zo eisen sommige maatschappijen bijvoorbeeld een medisch certificaat dat aantoont dat uw conditie goed genoeg is om te vliegen. 




De luchtvaartmaatschappij moet zich ervan vergewissen dat een al bestaande conditie niet zal verslechteren door of tijdens de vlucht, en natuurlijk ook dat de kwaal van de reiziger geen nadelige gevolgen heeft voor het welzijn en de veiligheid van de andere passagiers aan boord. Ongeacht een medisch certificaat ligt de uiteindelijke beslissing altijd bij de luchtvaartmaatschappij en de gezagvoerder van de vlucht, en kan de toegang aan boord worden geweigerd. 

Een belangrijke overweging bij deze besluitvorming is de invloed van hoogte, vochtigheidsgraad en zuurstofverzadiging tijdens de vlucht. De druk in de cabine van moderne vliegtuigen is vergelijkbaar met de luchtdruk op een hoogte van 5000-8000 voet (1500-2500 meter) boven zeeniveau (bron: cyprusairways.com). Dit betekent dat de zuurstofverzadiging in uw bloed lager is dan normaal, dit kan de ademhaling, bloedsomloop en de hart- en hersenactiviteit beïnvloeden. Soms kan tijdens de vlucht het zuurstofgehalte in het bloed korte tijd dalen tot onder de 90%. Een gezond persoon kan deze tijdelijke verandering zonder problemen opvangen, maar iemand met een hartkwaal, bloedarmoede of ademhalingsproblemen kan hierdoor in ernstige moeilijkheden raken. 

Vliegtuigcabines hebben een lage luchtvochtigheidsgraad. Door deze droge lucht kunnen huid en slijmvliezen van keel en longen uitdrogen, wat een nadelige invloed heeft op de ademhaling. 
De lage druk in de cabine zorgt er tevens voor dat gassen expanderen. Enig gas dat onwillekeurig in het lichaam is achtergebleven tijdens een operatie kan uitzetten en pijn veroorzaken of zelfs perforatie van membranen. 
Een belangrijke factor voor de uiteindelijke beslissing of een persoon gezond genoeg is om te vliegen, is de zuurstofverzadiging van het bloed. Is deze 95% of hoger, dan heeft de persoon in kwestie geen zuurstof nodig tijdens de vlucht. Als een astmapatiënt in een stabiele toestand verkeert, dan hoeft vliegen geen probleem te zijn, zolang de medicatie bij de hand wordt gehouden. Iedereen met een acute aanval van om het even welke longaandoening, dient te wachten tot zijn of haar conditie zich weer heeft gestabiliseerd, voordat een vliegreis overwogen kan worden. Overleg met een arts of longspecialist zal helpen om u ervan te vergewissen dat u zonder problemen op het vliegtuig kunt stappen, of dat het toch verstandiger is aanvullende hulpmiddelen of medicijnen mee te nemen voor tijdens de vlucht. Dit zal u ook helpen de luchtvaartmaatschappij ervan te overtuigen dat u fit to fly bent, dat wil zeggen goed voorbereid op uw vlucht. 
Vaak kunnen passagiers niet hun eigen zuurstofapparatuur meenemen aan boord vanwege de strenge veiligheidsvoorschriften waaraan moet worden voldaan. Toch is hier wel een verandering gaande en worden meer en meer draagbare concentratoren, de zogenaamde POCs (Portable Oxygen Concentrators), toegelaten aan boord van de vliegtuigen. 

Een passagier die een zuurstofvoorziening van de luchtvaartmaatschappij heeft gekregen tijdens de vlucht, zal zelf vooraf moeten zorgen voor een zuurstoflevering zodra hij van boord komt. OxygenWorldwide verzorgt een Airport Service, waarbij u bij de deur van het vliegtuig wordt opgewacht en een draagbaar zuurstofapparaat krijgt overhandigd zodra u het vliegtuig verlaat, zodat u zonder problemen verder kunt reizen naar uw hotel of andere vakantiebestemming. 

Op OxygenWoldwidekunt u checken of deze service beschikbaar is op uw vakantiebestemming.

No comments:

Post a Comment