Zuurstof is onder normale omstandigheden
een gas. Samengeperst in een cilinder kan een grotere hoeveelheid worden
opgeslagen, maar toch blijft de hoeveelheid zuurstof die beschikbaar is voor
een patiënt die permanent extra zuurstof nodig heeft beperkt; bij een
doorstroom van 2 liter per minuut gaat zelfs een grote zuurstofcilinder van 40
liter hooguit een dag of twee mee.
Maar zoals bij ieder gas, kan zuurstof ook
vloeibaar worden gemaakt, als het gekoeld wordt tot onder -183ºC. Dit reduceert
het volume aanzienlijk, tot ongeveer een kwart van het volume van dezelfde
hoeveelheid zuurstof in samengeperste vorm. Een 40 liter vat gevuld met vloeibare
zuurstof gaat dan bij 2 liter per minuut ruim een week mee. Dit geeft een
enorme besparing in tijd en geld op transportkosten voor navulleveringen.
Vloeibare zuurstof wordt opgeslagen in
geïsoleerde vaten, vergelijkbaar met een thermosfles. De vaten beschikken
meestal over een ventiel voor directe afname van gasvormige zuurstof en een snelkoppeling
voor het vullen van een draagbaar tankje. De zuurstof die via het ventiel wordt
afgegeven wordt eerst verwarmd en omgezet in gas, wat resulteert in een
constante zuurstofstroom geschikt voor inademing. Het draagbare tankje, dat
wordt gevuld met vloeibare zuurstof, zet deze op zijn beurt om in voor de
gebruiker geschikte gasvormige zuurstof. Omdat ook in dit tankje veel meer
zuurstof opgeslagen kan worden dan in een vergelijkbare draagbare cilinder, en
bovendien vaak de mogelijkheid heeft om naast continue stroom ook een pulsgedoseerde
zuurstofstroom kan leveren, geeft het de zuurstofgebruiker een veel grotere
bewegingsvrijheid.
Het voordeel van een vloeibaar
zuurstofsysteem ten opzichte van zuurstofconcentrators, zowel vaste als
draagbare, is dat er geen electriciteit nodig is en de apparatuur geluidloos
werkt.
Nadelen van vloeibare zuurstof zijn dat
de apparatuur duur is in aanschaf en dat de vaten, in tegenstelling tot normale
cilinders, door verdamping altijd een geringe hoeveelheid zuurstof verliezen.
Dus ook als het niet gebruikt wordt, zal het vat, maar ook het draagbare
tankje, na enige tijd leeg raken. Bovendien is vloeibare zuurstof in een
vliegtuig niet toegestaan, voor de meeste modellen draagbare concentrators is
dit geen probleem.
References: http://www.uk.airliquide.com and http://www.inogen.com and Respiratory Care,
Jan. 2000 Vol 45 nº 1.
No comments:
Post a Comment