Tuesday, February 16, 2016

De voor- en nadelen van vloeibare zuurstof

Zuurstof is onder normale omstandigheden een gas. Samengeperst in een cilinder kan een grotere hoeveelheid worden opgeslagen, maar toch blijft de hoeveelheid zuurstof die beschikbaar is voor een patiënt die permanent extra zuurstof nodig heeft beperkt; bij een doorstroom van 2 liter per minuut gaat zelfs een grote zuurstofcilinder van 40 liter hooguit een dag of twee mee.

Maar zoals bij ieder gas, kan zuurstof ook vloeibaar worden gemaakt, als het gekoeld wordt tot onder -183ºC. Dit reduceert het volume aanzienlijk, tot ongeveer een kwart van het volume van dezelfde hoeveelheid zuurstof in samengeperste vorm. Een 40 liter vat gevuld met vloeibare zuurstof gaat dan bij 2 liter per minuut ruim een week mee. Dit geeft een enorme besparing in tijd en geld op transportkosten voor navulleveringen.

Vloeibare zuurstof wordt opgeslagen in geïsoleerde vaten, vergelijkbaar met een thermosfles. De vaten beschikken meestal over een ventiel voor directe afname van gasvormige zuurstof en een snelkoppeling voor het vullen van een draagbaar tankje. De zuurstof die via het ventiel wordt afgegeven wordt eerst verwarmd en omgezet in gas, wat resulteert in een constante zuurstofstroom geschikt voor inademing. Het draagbare tankje, dat wordt gevuld met vloeibare zuurstof, zet deze op zijn beurt om in voor de gebruiker geschikte gasvormige zuurstof. Omdat ook in dit tankje veel meer zuurstof opgeslagen kan worden dan in een vergelijkbare draagbare cilinder, en bovendien vaak de mogelijkheid heeft om naast continue stroom ook een pulsgedoseerde zuurstofstroom kan leveren, geeft het de zuurstofgebruiker een veel grotere bewegingsvrijheid.

Het voordeel van een vloeibaar zuurstofsysteem ten opzichte van zuurstofconcentrators, zowel vaste als draagbare, is dat er geen electriciteit nodig is en de apparatuur geluidloos werkt.

Nadelen van vloeibare zuurstof zijn dat de apparatuur duur is in aanschaf en dat de vaten, in tegenstelling tot normale cilinders, door verdamping altijd een geringe hoeveelheid zuurstof verliezen. Dus ook als het niet gebruikt wordt, zal het vat, maar ook het draagbare tankje, na enige tijd leeg raken. Bovendien is vloeibare zuurstof in een vliegtuig niet toegestaan, voor de meeste modellen draagbare concentrators is dit geen probleem.

References: http://www.uk.airliquide.com and http://www.inogen.com and Respiratory Care, Jan. 2000 Vol 45 nº 1.



No comments:

Post a Comment